Trenden av miljöförstörelse

mars 15, 2020, 8:12 e m

Upplysningen om klimatkrisen är stor idag, men allt för ofta skyller vi ifrån oss och tänker att vi i Sverige är som en droppe i havet och inte kan göra något för klimatet. Men det är inte sant. Visste du att vi i Sverige lever och konsumerar som om vi hade 4,2 jordklot? Enligt WWF är det en ökning med 3,7 jordklot på bara två år. Vad kan vi göra här och nu för att en förändring ska ske? Spelar det jag gör någon roll?

Foto: Pixabay. Text och redigering: Isabella Persson

Världens näst största miljöbov

Varukonsumtion utgör den näst största delen av Sveriges ekologiska avtryck och klädindustrins utsläpp är näst störst i världen efter oljeindustrin. Varukonsumtion står för en stor del av utsläppen i vårt land – och det ökar kraftigt. Vi i Sverige lägger lika mycket pengar på kläder som vi gjorde för 20 år sedan, men vi konsumerar mycket mer eftersom priserna sjunkit.

Varje år konsumerar den genomsnittlige svensken 14kg textil, varav 8kg hamnar i soporna inom ett år.

Foto: pxfuel.com. Text och redigering: Isabella Persson

Klädindustrin – värre än flyg och sjöfart tillsammans

Enligt FN:s handelsorgan Unctad, släpper klädindustrin ut mer växthusgaser än vad sjöfart och flyg gör tillsammans. Vi får ofta höra om hur dåligt det är att färdas med flyg, men det upplyses aldrig om att klädindustrin idag faktiskt är ett större miljöhot än flyg och sjöfart tillsammans. Ändå fortsätter vi konsumera som om vi hade eviga resurser. Ändå har vårt samhälle målat upp bilden av att desto mer du konsumerar – desto högre status har du. Vi finner det roande att bränna pengar på onödig konsumtion. Frågan är hur vi människor kan acceptera ett sådant beteende. Hur kan vi inte lämnas med skuldkänslor för att ha bidragit till ytterligare miljöförstörelse?

Kläder som kostar människoliv

Hälften av världens textilproduktion kräver bomull och bomull är en av de mest vattenkrävande grödorna i hela världen. För att producera ett kilo bomull krävs det 10 000 liter vatten och de länder som kläderna produceras i lider ofta av vattenbrist vilket leder till att flera människor dör. Den lilla mängd vatten som finns borde gå till befolkningen men istället går det till klädproduktionen, för att du och jag ska kunna bära det vi bär. Trots vattenbristen och att människor dör säljs kläderna mycket billigt och vi i västvärlden konsumerar som aldrig förr. För att uppnå en mer hållbar konsumtion är det alltså fler klimatmål som behövs jobba med än vad man kan tro. Enligt Världskoll måste världens länder arbeta med 7 av 17 klimatmål för att uppnå en mer hållbar konsumtion.

Skrämmande inställning

Många är medvetna om hur deras konsumtion bidrar till klimatkrisen men trots det så struntar många i att konsumera klimatsmart. “Det klart att man tänker på klimatet, men när det kommer till kritan så agerar man inte”, säger anonym med låg röst. Hen verkade nästan lite skamsen över sitt svar. Jag tyckte detta var en mycket skrämmande inställning. Jag ställde samma fråga till en annan person: Tänker du på miljön när du konsumerar? “Om jag ska vara ärlig, nej”, svarar anonym också med en låg och lite skamsen röst. Det fick mig att tänka att om dessa två vuxna människor har samma inställning så är de garanterat inte de enda som har det. Sanningen är att jag tror många tänker och agerar liknande. Många är medvetna om hur deras konsumtion påverkar klimatet men de låga priserna och modetrenderna är allt för frestande.

Det här kan du göra för klimatet

Det är vi människor som har förstört klimatet men det finns flera lösningar på de olika problemen. Lösningen på detta problem är att vi i största möjliga utsträckning konsumerar i second hand eller anordnar klädbytardagar med mera. Det bästa vore också om vi tog benen eller cykeln till närmsta andra hand butik. På så sätt skulle vi spara oerhört mycket naturresurser.

Många tycks dock undvika att handla i andra hand då det bland många ses som underklass eller så tycker en del att det som säljs inte passar med det senaste modet. Trendkänslighet går inte hand i hand med hållbarhetstanken. Jag gjorde en fältundersökning på sociala medier där 500 personer deltog och det visade sig att 84,2% kunde tänka sig att konsumera mer i andra hand för att rädda klimatet. Resterande 15,8% kunde inte tänka sig att konsumera mer i andra hand. Majoriteten är villiga att handla i andra hand för att rädda klimatet, så vad väntar vi på? Klockan tickar.

Dubbelmoral på sociala medier

Sociala medier visar upp en bild av mode som sätter en trendkänslighet i många. På sociala medier talar man ofta om vikten av att handla klimatsmart men samtidigt ser man hur influencers blir sponsrade med tonvis av kläder i reklamsyfte. Mycket handlar om trender och mode idag men istället borde det vara trendigt och coolt att handla klimatsmart. Borde inte det ses som status när man tänker på klimatet och gör allt i sin makt för att försöka rädda klimatet? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något och vi måste sätta igång omgående.

Liten och makthavande

Avslutningsvis vill jag säga dig att du inte är för liten. Vi som bor i Sverige har också ett ansvar och vi måste vara redo att offra allt för att rädda vår planet. Vems fel är det att klimatkrisen existerar idag? Ditt och mitt fel. Mänsklighetens fel. Trots att det kanske kan kännas som att problemet inte ligger i våra händer utan “allt är alla andras fel” så är vi inte för små för att göra skillnad. Framtiden ligger i våra händer.

”Många personer säger att Sverige bara är ett litet land och att det inte spelar någon roll vad vi gör. Men jag har lärt mig att man aldrig är för liten för att göra skillnad.” – Greta Thunberg.

Av: Isabella Persson, Skyttbrinksgymnasium